Model
Tamiyanın son yıllarda çıkarmış olduğu bu model, model otoriteleri tarafından takdir kazanmıştır. Bunun nedeni ise Tamiyanın temiz ve birbiri ile sorunsuz uyum sağlayan parçaları. Az parça ile modelciyi oldukça tatmin eden bir model.
Kutu fiyakalı kapak resmi ile modelciye sunulmuştur. Kapağı açıp parçaları kontrol ettiğimizde yorumların hakkını veren kalitede ki parçaları görüyoruz. Tek sıkıntı çok fazla kalıp itme noktalarının olması. Hatta ben görüşüme göre kasanın iç yüzeyinde kalan ve tabiri caiz ise ampul gibi parlayan itki izleri. Bunları putty (dolgu macunu) ile doldurmak kolay ama ahşap olan kasanın üzerine sürülecek puttyi ahşap formında şekillendirmek gerekecek. Tamiyada ki ağabeyler durumu fark etmiş olacak ki model ile birlikte 6 adet mazot varili ve 8 adet jerry can’i (bidon) kutuya iliştirmişler.
Montaj
Model tek oturuşta yenilebilecek tarzda az parça ile üretilmiş ancak benim gibi ille de photoetch (asit indirme, PE) olsun ister çamurdan olsun diye düşünenler için ABER firması Tamiya’nın Opel’i için bir set çıkarmışlar. Dediğim gibi aslında gerek yok ama bu set ile zaten detaylı olan bir modeli daha da zenginleştirmek mümkün. Aber abartmış olduğundan setten çıkanların %30’unu kullanmama rağmen modeli bitirmek oldukça uzadı.
Modelin parçalarının uyumu kuru birleştirme ( dry fit) sırasında bırak yahu yapıştırmana bile gerek yok dedirtiyor (tabii hepsini yapıştırdım).
Boyama
İlk aşamada ön gölgelendirme (preshading) yaptım. Burada ki amaç modelin girintili olan yani bakıldığı zaman gölge olacak bölgeleri koyultmak. Sadece girintilere değil alt bölgelerin üst kısımlara nazaran koyu olacağından Kamyonun alt bölgelerine de uyguladım. Bu işlemi Tamiya’nın siyah boyası ile yaptım.
İkinci aşama temel rengin atılması oldu. Tamiya XF-63 (german grey) nolu boyayı daha önceden öngölgeleme yaptığım bölgelerin arasına ( Tabii ki siyah olan boyanın üzerine de) tatbik ettim. Bu uygulama esnasında dikkat edilmesi gereken husus attığımız ön gölgenin ne çok belli olması ne de kaybolması. Boyanın inceliği bu aşamada önemli ben temel rengi uygularken boyayı daha çok inceltip (akrilik boyalar için izopropil alkol kullanıyorum) tatbik ediyorum. Önemli olan diğer husus ise boyayı tek seferde kapatacak şekilde atmamak. İnce katlar halinde peş peşe uygulamak daha iyi sonuç veriyor.
Üçüncü aşama temel rengin monotonluğunu kırmak. Güneş ışığı altında aracın üst kısımlarının rengi alt kısımlara oranla daha açık olacaktır. Bu nedenle temel rengin içine beyaz,sarı vs. açık renkler karıştırılıp modelin üst bölgelerine yani daha açık olması muhtemel bölgelere tatbik edilir. Ben bu iş için Tamiyanın XF-57 (buff) boyasını kullandım ancak modelci göz zevkine göre istediği renkle bu işlemi yapabilir.
Böylece sevgili boya tabancamla işim bitmiş oldu.
Vernik
Boya işlemi bittikten sonra modele Parlak vernik tatbik ettim. Bu iş için Tamiyanın X-22 nolu ürününü tercih ediyorum. Bu ürünü %50 gibi bir oranla selülozik tinerle inceltip tatbik ediyorum. Verniklemede ki amaç Decallerin (sulu çıkartma) parlamasını engellemek ve yağlı boya için daha uygun bir yüzey elde etmektir.
Soldurma
2. Dünya savaşında kullanılmış bir aracın her türlü ortam şartında çalıştığı aşikardır. Dolayısıyla araçların renklerinde değişim olacaktır. Bunu model üzerinde göstermenin çeşitli yolları mevcut ancak ben daha çok yağlı boyayı tercih ediyorum. Bu yöntem şu şekilde: birkaç yağlı boyayı ( Ben Siyah, Beyaz, Kahverengi ve maviyi genelde tercih ediyorum) soldurma yapacağınız yerlere nokta şekline dokundurup terebentin ile bu boyaları birbirine karıştırmaktan oluşmaktadır. Basit ve etkili yöntemdir. Burada dikkat edilmesi gereken husus yine gölge yerlere koyu diğer bölgelere açık renkleri uygulamaktır.
Decal (Sulu Çıkartma)
Tamiyanın dillere destan muşamba kıvamında ki decalleri beni oldum olası tiksindirmiştir. Ancak sevgili Opel’imizde 3-5 parça ve küçük ebatlı decaller olduğundan dolayı problem etmeden ve çok uğraşmadan bu aşamayı geçtim.
Eskitme, Kirletme, Çamur Atma vs.
Geldik işin en eğlenceli bölümüne. Araç Rusya’da kullanıldığından bolca çamur yapmakta hiçbir sakınca görmedim. İncelediğim kaynaklarda beline kadar çamura bulanmış kamyonları görünce iştahım daha da bir kabardı. Böylece Çamur işine başladım. Bu işlem için Mig Production’un pigmentlerini kullandım illede pigment kullanmaya gerek yok toz pastelde benzer işi görüyor. Ancak bu üründe ki tane boyutları çok ince olduğundan istenilen etki daha kolay alınabiliniyor.
Uzun uzadıya hangi çeşidi kullandığımı yazmayacağım zira bu tamamen modelcinin zevkine kalmış bir olay. Çamur etkisi için Tamiyanın yapıştırıcısı ile pigment ürünlerinden hazırladığım karışımı modele tatbik etmeye başladım. Bol bulamaç aracın alt bölgesine uyguladım. Benim kullandığım bu yöntem riskli zira telafisi zor hatta yok bile denilebilinir. O yüzden yavaş ve dikkatli bir şekilde fırça ile karışımı modele uyguladım. Çamurun az olduğu bölgeler normalde daha hızlı kuruyacağı için bu bölgelere pigmentleri direk karışım yapmadan uyguladım. Ve bu işlemide bu şekilde bitirmiş oldum
Tamiyanın son yıllarda çıkarmış olduğu bu model, model otoriteleri tarafından takdir kazanmıştır. Bunun nedeni ise Tamiyanın temiz ve birbiri ile sorunsuz uyum sağlayan parçaları. Az parça ile modelciyi oldukça tatmin eden bir model.
Kutu fiyakalı kapak resmi ile modelciye sunulmuştur. Kapağı açıp parçaları kontrol ettiğimizde yorumların hakkını veren kalitede ki parçaları görüyoruz. Tek sıkıntı çok fazla kalıp itme noktalarının olması. Hatta ben görüşüme göre kasanın iç yüzeyinde kalan ve tabiri caiz ise ampul gibi parlayan itki izleri. Bunları putty (dolgu macunu) ile doldurmak kolay ama ahşap olan kasanın üzerine sürülecek puttyi ahşap formında şekillendirmek gerekecek. Tamiyada ki ağabeyler durumu fark etmiş olacak ki model ile birlikte 6 adet mazot varili ve 8 adet jerry can’i (bidon) kutuya iliştirmişler.
Montaj
Model tek oturuşta yenilebilecek tarzda az parça ile üretilmiş ancak benim gibi ille de photoetch (asit indirme, PE) olsun ister çamurdan olsun diye düşünenler için ABER firması Tamiya’nın Opel’i için bir set çıkarmışlar. Dediğim gibi aslında gerek yok ama bu set ile zaten detaylı olan bir modeli daha da zenginleştirmek mümkün. Aber abartmış olduğundan setten çıkanların %30’unu kullanmama rağmen modeli bitirmek oldukça uzadı.
Modelin parçalarının uyumu kuru birleştirme ( dry fit) sırasında bırak yahu yapıştırmana bile gerek yok dedirtiyor (tabii hepsini yapıştırdım).
Boyama
İlk aşamada ön gölgelendirme (preshading) yaptım. Burada ki amaç modelin girintili olan yani bakıldığı zaman gölge olacak bölgeleri koyultmak. Sadece girintilere değil alt bölgelerin üst kısımlara nazaran koyu olacağından Kamyonun alt bölgelerine de uyguladım. Bu işlemi Tamiya’nın siyah boyası ile yaptım.
İkinci aşama temel rengin atılması oldu. Tamiya XF-63 (german grey) nolu boyayı daha önceden öngölgeleme yaptığım bölgelerin arasına ( Tabii ki siyah olan boyanın üzerine de) tatbik ettim. Bu uygulama esnasında dikkat edilmesi gereken husus attığımız ön gölgenin ne çok belli olması ne de kaybolması. Boyanın inceliği bu aşamada önemli ben temel rengi uygularken boyayı daha çok inceltip (akrilik boyalar için izopropil alkol kullanıyorum) tatbik ediyorum. Önemli olan diğer husus ise boyayı tek seferde kapatacak şekilde atmamak. İnce katlar halinde peş peşe uygulamak daha iyi sonuç veriyor.
Üçüncü aşama temel rengin monotonluğunu kırmak. Güneş ışığı altında aracın üst kısımlarının rengi alt kısımlara oranla daha açık olacaktır. Bu nedenle temel rengin içine beyaz,sarı vs. açık renkler karıştırılıp modelin üst bölgelerine yani daha açık olması muhtemel bölgelere tatbik edilir. Ben bu iş için Tamiyanın XF-57 (buff) boyasını kullandım ancak modelci göz zevkine göre istediği renkle bu işlemi yapabilir.
Böylece sevgili boya tabancamla işim bitmiş oldu.
Vernik
Boya işlemi bittikten sonra modele Parlak vernik tatbik ettim. Bu iş için Tamiyanın X-22 nolu ürününü tercih ediyorum. Bu ürünü %50 gibi bir oranla selülozik tinerle inceltip tatbik ediyorum. Verniklemede ki amaç Decallerin (sulu çıkartma) parlamasını engellemek ve yağlı boya için daha uygun bir yüzey elde etmektir.
Soldurma
2. Dünya savaşında kullanılmış bir aracın her türlü ortam şartında çalıştığı aşikardır. Dolayısıyla araçların renklerinde değişim olacaktır. Bunu model üzerinde göstermenin çeşitli yolları mevcut ancak ben daha çok yağlı boyayı tercih ediyorum. Bu yöntem şu şekilde: birkaç yağlı boyayı ( Ben Siyah, Beyaz, Kahverengi ve maviyi genelde tercih ediyorum) soldurma yapacağınız yerlere nokta şekline dokundurup terebentin ile bu boyaları birbirine karıştırmaktan oluşmaktadır. Basit ve etkili yöntemdir. Burada dikkat edilmesi gereken husus yine gölge yerlere koyu diğer bölgelere açık renkleri uygulamaktır.
Decal (Sulu Çıkartma)
Tamiyanın dillere destan muşamba kıvamında ki decalleri beni oldum olası tiksindirmiştir. Ancak sevgili Opel’imizde 3-5 parça ve küçük ebatlı decaller olduğundan dolayı problem etmeden ve çok uğraşmadan bu aşamayı geçtim.
Eskitme, Kirletme, Çamur Atma vs.
Geldik işin en eğlenceli bölümüne. Araç Rusya’da kullanıldığından bolca çamur yapmakta hiçbir sakınca görmedim. İncelediğim kaynaklarda beline kadar çamura bulanmış kamyonları görünce iştahım daha da bir kabardı. Böylece Çamur işine başladım. Bu işlem için Mig Production’un pigmentlerini kullandım illede pigment kullanmaya gerek yok toz pastelde benzer işi görüyor. Ancak bu üründe ki tane boyutları çok ince olduğundan istenilen etki daha kolay alınabiliniyor.
Uzun uzadıya hangi çeşidi kullandığımı yazmayacağım zira bu tamamen modelcinin zevkine kalmış bir olay. Çamur etkisi için Tamiyanın yapıştırıcısı ile pigment ürünlerinden hazırladığım karışımı modele tatbik etmeye başladım. Bol bulamaç aracın alt bölgesine uyguladım. Benim kullandığım bu yöntem riskli zira telafisi zor hatta yok bile denilebilinir. O yüzden yavaş ve dikkatli bir şekilde fırça ile karışımı modele uyguladım. Çamurun az olduğu bölgeler normalde daha hızlı kuruyacağı için bu bölgelere pigmentleri direk karışım yapmadan uyguladım. Ve bu işlemide bu şekilde bitirmiş oldum